keskiviikko 3. elokuuta 2016

Mitä on jälleenmyynti teollisuus, retail industry

Jällenmyynti tuotteiden valmistaja tehtaat ja koko teollisuus suojelee kaikkia jälleenmyyjiään ja mainostajiaan. Jo pelkästään Aasian markkinoilla on 100 000 000 sata miljoonaa tukkua ja jälleenmyyyjää ja Euroopan markkinoilla myös paljon sekä Amerikan markkinoilla miljoonia jälleenmyyjiä. Tehtaat jotka valmistavat tuotteita jälleenmyyntiin, eivät jää paitsi näistä tuotoista. Tavaratalojen lisäksi tunnetuimmat jälleenmyyjien nettisivustot ovat Ebay .uk, .at, .de, .com, .ch  ja Amazon .uk, .at, .de, .com, .ch näillä sivustoilla ei ole yhtäkään laitonta jälleenmyyjää, muutenhan näitä sivustoja ei olisi olemassa. Eri maanosien jälleenmyynnit säästävät ennenkaikkea kuljetuskustannuksissa. Tuotteet ovat edullisia koska niitä myydään yksittäis kappaleina yksityisille henkilöille, kun taas jos tuote tilattaisiin Ameriikan jälleenmyyjältä niin yli 20 € ostoksesta menisi tullivero. Sitä on jälleenmyynti teollisuus.

Jälleenyynti tuotteet ovat pakattu pienillä kustannuksilla esim. biohajoavaan muoviin joka ei ole kestävää laatua, edulliseen kartonkiin ja muoviin joka hajoaa herkästi. Jälleen myyntituotteissa säästetään pakkaus- ja kuljetuskustannuksissa, ne eivät ole sekundaa eikä kopioita eivätkä katukauppaa. Huippu laadukkaat tuotteet Chanel, Yves Saint Laurent, Dior ovat pakattu todella kalliisti ja laadukkaasti ja ne myydään esim. Stockmannin hyllyltä, silloin tuotteen hinta on KALLIS.

Sitten kun menet seuraavan kerran esimerkiksi K-Rautaan ostamaan ihan vain maalia, niin kyllä maaleissa ja pakkauksissa on värieroja joka kerta kun ne sekoitetaan, samoin tapetit kun ne painatetaan eri erissä niin niisä on väri eroja. Ihan samalla tavalla tuotteiden pakkaukset painatetaan ja pakataan halpatyövoima maissa vaikka olisi länsimainen tuottaja jolla on useita tehtaita ja jälleenmyyjiä. Ja mitä yksityinen tavallinen kuluttaja tietää kosmetiikan sisällöstä, ei  paljoa mitään. On täyttä harhaa kuvitella että kaikki olisi kopio tuotteita. Laadukkaiden merkkien tuotekehittelyssä menee useita vuosia ja se on uskomattoman työlästä. Joka vuosi lanseerataan entistä parempi ttuotekehittelyn tulos.

Brändin kopioiminen tarkoittaa sitä että esimerkiksi "Guinness World Record" logoa ei saa käyttää omassa markkinoinnissaan vaikka olisi tämän kunnian saanut. Samoin "Facebook" brändiä ei saa käyttä omana tunnuksenaan ja esittäytyä sen ylläpitäjänä. Harva tuote yltää samaan  kansansuosioon vuosikymmenten saatossa kuin Nike ja Chanel jotka ovat myös "lifestyleja. Sellaista suosiota ei pysty rahalla ostamaan.

Tekijäoikeuslaki koskee mm. suunnitelijoiden ja taiteilijoiden kuvamateriaalia kuten myös brändien logoja sekä rekisteröityjä tavaramerkkejä. Valokuvat, maskeeraukset ja tatuoinnit, kynnet sekä logot ovat kopiointi suojattuja tekijänoikeuslailla. Mikäli tällainen mateliaali inspiroi jotakin, niin sitä kuvaa pitää silloin muuttaa hieman ainakin, omanlaisekseen jotta se ei olisi aivan täydellinen kopio. Mikäli jokin tuote ja logo on aivan täydellinen kuin vastaava amerikkalainen tai eurooppalainen pakkaus niin kyseessä ei voi olla silloin "väärennös".
Muistakaa että olemme Euroopan unionissa jossa pätee euro direktiivit niin elintarvikkeissa kuin kosmetiikassa ym. Euroopan markkinoille pakataan erilaiset tuotemerkinnät kuin amerikkalaisissa tai aasialaisissa tuotteissa jotta ne täyttäisivät eurodirektiivit.
Väärennös ja kopio tarkoittaa jotain ihan muuta.

Lisäksi joitakin aineita ei tarvitse merkitä sisällysluetteloon jos sitä on vain alle 10 % tuotteessa
esim maissisiirappi on tällainen tuote. Joissakin sisällyluetteloissa se on merkittu luonnontuotteena, joissakin se on mainittu selluloosana ja ja joissain taas glukoosi-fruktoosisiirappi ja joissain sitä ei ole mainittu oleenkaan sisällyluettelossa. Siksi sokeriton tuote ei ole aivan sokeriton. Kosmetiikassa on aivan päivänselvästi aineita joita eurodirektiivit eivät hyväksy mutta amerikan direktiivit hyväksyvät. Siksi täsmälleen samaa tuotetta valmistetaan esimekiksi eri painoisina pakkauksina, samoin kuljetus kustannukset merkitsevät missä tuotteet ovat pakattu ym. Kyse ei ole edes halpismaiden veroparatiisista vaan eurodirektiiveistä.

Jos sata miljoonaa tukkua ja jälleenmyyjä myy miljardeja kappaleita jotain brändiä nettikaupoissa niin ei se jää keneltäkäään huomaamatta joten se ei voi olla laitonta. Tulliveromaksut tulevat automaattisesti kaikilta näiltä jälleenmyyjiltä silloin kun ostoskset ylittän 20 € ostorajan.Yksityisten ihmisten amatööri kotivideot Youtubessa ja testi arvostelut netissä eivät ole koko maailman lakikirja koska tuotteita sekä elintarvike että kosmetiikkaa lanseerataan joka vuosi uudet euroopan markkinoille jossa vallitsee eurodirektiivit.